Fleur Ouwerkerk

ma 26 mrt 2018

Deze week gebruikt Fleur Ouwerkerk haar eigen hoofd tijdens het uitvoeren van een beeldend experiment.

Bio

Fleur Ouwerkerk is beeldend kunstenaar, in 2011 afgestudeerd aan de HKU met haar Bachelor of Fine Arts. Zij zoekt naar de samenhang tussen identiteit en uiterlijk en combineert in haar werk verschillende technieken onder de noemer ‘mixed media’. Het merendeel van haar werken is ontstaan vanuit de combinatie fotografie en tekenen, afgewisseld met het creëren van een ruimtelijk object. Met het tekenen of soms letterlijk met kracht krassen in de foto, heeft zij zichzelf een eigen en unieke beeldtaal aangemeten.

Het werk van Ouwerkerk bestaat voornamelijk uit portretten, waaronder veel zelfportretten. Dit omdat ze zich voelt als een kameleon, vanwege diens mogelijkheden tot transformatie. In haar werk maakt ze gebruik van haar ‘moeilijk te categoriseren’-look, door te transformeren in iets of iemand anders:

If I change my look, I feel different, as if I become somebody else. I like to become somebody else every now and then.

Zij is geïnteresseerd in menselijk gedrag, etniciteit en excentriciteit. Deze interesses zijn de onderwerpen van haar visuele zoektochten en resultaten.
Ouwerkerk combineert haar kunst met het werken in de mode-wereld. Zo werkte zij onder andere voor Nederlandse modeontwerpers als Ilja Visser, olsthoorn*vanderwilt en Aziz Bekkaoui.

Torenkamerplan

‘AMSTERDAM IS BURNING’ Door tijdens een Netflix-chill momentje terecht te komen bij ‘Ru Paul’s Drag race’, was ik direct totaal gefascineerd, en geïnspireerd. Ik ben toen begonnen mij te verdiepen in de esthetisch gezien prachtige wereld van Drag Queens, en raakte niet uitgelezen en uitgekeken over alle verschillende vormen daarbinnen. En daarbij de realisatie: dat achter de feestelijke look, vaak een hoop schuil gaat. Toen ik jaren geleden mijn haar millimeterde omdat ik toen vond (en nog steeds vind) dat die look mij het best past, kreeg ik met verrassend veel onbegrip en reacties op mijn kapsel te maken. De schoonheid en vrouwelijkheid van een vrouw is blijkbaar onlosmakelijk verbonden met het hebben van lang(er) haar. Daarom kies ik ervoor om mijn eigen hoofd te gebruiken voor een beeldend experiment tijdens mijn verblijf in De Torenkamer. Een beeldende zoektocht in de vorm van een zelfportret. Waar het normaliter een jongens- of mannenlichaam is dat wordt omgetoverd tot een vrouw, zal ik mijzelf, in het portret transformeren tot de meest uitvergroot-vrouwelijke versie van mijzelf. Daarnaast zal ik ook werken aan een draagbaar object. Een object dat tot de verbeelding spreekt. De verbeelding dat mijn alter ego *’FAUX QUEEN FLEUR’ zal shinen in het betreffende draagbare kunstobject.

*De term ‘faux queen’, ofwel ‘bio queen’ / ‘diva queen’ / ‘female queen’: “a drag queen trapped in a woman’s body”